offer להצעת מחיר אונליין
test drive לנסיעת מבחן
appointment לתיאום פגישה

המהפכה החשמלית

המהפכה יצאה לדרך

הרכב החשמלי הפך תוך כעשור מחזון רחוק למהפכה שאת ניצניה הראשונים ניתן כבר לראות בכבישים, ברחבי העולם. כבר היום, רושם השוק החשמלי גידול של למעלה מ-21% בשנה וצפוי להגיע לכ-30 מיליון מכוניות בשנת 2030. התחזית הרווחת, לפיה מחירן של מכוניות חשמליות ישתווה לזה של מכוניות המונעות בדלק תוך מספר שנים, מבטיחה שהניצנים צפויים להפוך למבול כבר בעתיד הקרוב.

בין הגורמים המרכזיים להאצת הפיתוח שחווה שוק הרכב החשמלי, ניתן למנות מהלכים יזומים של ממשלות, בעיקר באסיה, לעידוד תחבורה לא מזהמת, כחלק מההירתמות הגלובלית למאבק במשבר האקלים ואת פעילותם של יזמים בולטים ובראשם אילון מאסק. עכשיו מתברר שמאסק עשוי למצוא את עצמו בשורה השניה של המהפכה, כשאת ההולכה בתחום תופסות יצרניות רכב סיניות.

סין מובילה את השינוי

סין, שהינה שוק הרכב הגדול בעולם עם למעלה מ-300 מיליון מכוניות, אחראית כבר היום לכמחצית ממכירות כלי הרכב החשמליים בעולם ולמרבית מכירות האוטובוסים החשמליים. תוסיפו לזה את העובדה ששתי יצרניות סוללות חשמליות סיניות, CATL ו-BYD, מחזיקות בכשליש מהשוק העולמי ואת עלותם הנמוכה של חומרי הגלם בסין – ותבינו מדוע אנליסטים בכירים חוזים שסין צפויה לשלט בכל שרשרת האספקה של רכבים חשמליים, תוך מספר שנים.

עם המקום הראשון בעולם ברכישת כלי רכב חשמליים, מערכות תחבורה עירוניות שלמות המבוססות על תחבורה חשמלית ולמעלה מ-200,000 תחנות שחלקן מאפשרות טעינה תוך מספר דקות בלבד, סין כבר ערוכה לעידן החדש בתחבורה. ובסין כמו בסין, המגמה הזו אינה מקרית.

מנקים את העולם

אחרי שנים רבות בהן נמנעה סין מלפעול למיגור זיהום האוויר החמור במדינה, החליטה הממשלה לקדם מהלך כולל לטיפול בבעיה, בראשית העשור הקודם. כחלק מהמהלך, הכריזה הממשלה על פיתוח של כלי רכב חשמליים נקיים כעל פרויקט בעל עדיפות לאומית והחלה להשקיע סכומים חסרי תקדים. בשלב הראשון, חילקה הממשלה סובסידיות בשווי של כ-4.5 מיליארד דולר לצורך פיתוח וייצור סוללות, לצד תמריצים כלכליים ניכרים לרוכשי רכב חשמלי. במקביל, קידמה הממשלה עסקאות עם חברות כרייה, שהעניקו לתעשייה את המינרלים ואת שאר החומרים הדרושים לייצור סוללות.

מאז, עלו מניותיהן של רבות מיצרניות הרכב הסיניות בעשרות עד מאות אחוזים. כך למשל, הציגה השנה יצרנית הסוללות BYD, בה מושקע גם וורן באפט, גידול של 250% בשווי מניותיה, בעקבות חשיפת טכנולוגיית יצור סוללות חדשה. לצד ההשקעות רחבות ההיקף, קיבלו יצרניות הרכב במדינה הודעה חד משמעית מהממשלה – עברו לייצור רכבים נקיים או סגרו את העסק. שיטת המקל והאגרול עבדה היטב והיצרנים עברו לפיתוח סוללות ומנועים חשמליים.

אירופה נותרה מאחור

באותו זמן באירופה, התמודדה תעשיית הרכב עם הנחייה של האיחוד האירופי להוריד את ממוצע פליטות המזהמים ל-95 גרם פחמן דו חמצני. מרבית היצרניות בחרו בפתרון משולש – פיתוח מכוניות היברידיות, פיתוח רכבים חשמלים ושיפור מנועי הבנזין. אבל בזמן שהן החלו בביצוע התאמות, תעשיית הרכב הסינית כבר היתה בעיצומה של מהפכה, שהפכה אותה למעצמת הרכב החשמלי המובילה בעולם בשנת 2021. 

גם בישראל

החדירה של מותגי הרכב החשמלי הסיניים לאירופה לא נעלמה מעיניהם של יבואני הרכב המקומיים ושל משרד התחבורה. אחת העדויות לכך, היא מסלול היבוא המיוחד שפתח משרד התחבורה עבור רכב חשמלי מסין, אשר פטור מהדרישות המקובלות באירופה.

גורם נוסף הצפוי לעודד את חדירת הרכבים החשמליים הסינים לישראל, הוא המהלך שמקדם המשרד להגנת הסביבה למעבר לכלכלה דלת פחמן. כך, למשל, הציב המשרד כיעד את הגדלת אחוז כלי הרכב החשמליים בישראל ל-25% עד שנת 2025. בנוסף, מתכנן המשרד לאסור את מכירתם של רכבים מונעי בנזין או דיזל, החל משנת 2030.

whatsapp

לתיאום נסיעת מבחן

  • Hidden

לתיאום פגישה עם נציג מכירות

  • בחירת
    סוכנות
  • בחירת
    מועד
  • עדכון
    פרטים

להצעת מחיר אונליין